tisdag, januari 01, 2002

Schück à la carte

Cathrine Schück
SCHÜCK À LA CARTE
Fakta - Albert Bonniers Förlag
[0]

På en andra plats på min lista över favoritkokboksförfattare placerar jag Cathrine Schück, efter min husgudinna Anna Bergenström. Den personliga tonen i sina böcker har de båda kvinnorna gemensamt, Anna har dock varit produktivare på kokboksfronten och innehar därför förstaplatsen just nu. Men jag gillar Schücks lite fräckare framtoning och vad som ibland känns som en fastare förankring i verkligheten. Ofta plockar jag fram Cathrines kokböcker till vardags, att hon i sina recept inte alls räds att använda färdig pastasås, olika mixer och andra halvfabrikat tackar jag för. Tack.

Temat för Schück à la carte är snabbt, smalt, billigt, kan det bli mycket bättre? Kriteriet för snabbt är att rätten ska gå att svänga ihop på runt 20 minuter, smalt betyder max 500 kalorier och billigt är en kostnad på högst 20 kronor. Dessutom ska allt förstås också vara gott och smakrikt. Recepten på den här gladmaten har tidigare publicerats i tidskriften Elle á la carte och Cathrine tycker själv att det har varit lite svårt att sortera dem i en speciell kategori, då de flesta faktiskt uppfyller samtliga kriterier.

Billigt-kapitlet kan väl inte riktigt konkurrera med Anna Bergenströms fantastiskt användbara lilla bok Sparmat, men det är en spännande avdelning, där Cathrine Schück tipsar om både svenskt och utländskt, om små goda raggmunkar och asiatiska fishcakes, nyttig nässelrisotto och den spanska grönsaksröran tumbet. Att vi båda är väldigt förtjusta i Arroz cubana är ju heller ingen nackdel... Jag hittar annars favoriter i både Snabbt och Smalt, en hel del vegetariskt finns också med, främst i form av soppor. Fast jag kan lova att jag aldrig kommer att laga till soppan som endast består av en burk konserverade röda bönor som mixas och blandas med grönsaksbuljong. Precis lika god kall som varm lovar Cathrine, men jag håller mig nog till ängamat, snabba fisksoppan med lax och currydoftande majssoppa med fruktsalsa. Och det är gott så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...