onsdag, januari 01, 2003

Nigellas sommarmat

Nigella Lawson
NIGELLAS SOMMARMAT
Fakta - Forum
[+]

Uppföljaren till förra årets kokbok Nigella-kokbok heter Nigellas sommarmat (Forever Summer), men enligt min åsikt passar de lättlagade recepten förstås lika bra året om. För att återigen återvända till författarens förra kokbok ([++]) blev jag där väldigt förtjust i att den var indelad i lite ovanligare kapitel som Tröstmat, Regniga dagar, Skräpmat och Tempelmat. I den nya kokboken är uppdelningen av det mer traditionella slaget, med början vid förrätter, vidare till soppor, huvudrätter, desserter etc. Annars andas boken precis samma lättsamma och sköna inställning till matlagning, bilderna av de färdiga maträtterna är precis lika frestande och Nigella själv är lika vacker som alltid.

Extra plus för ett omfattande avsnitt om glass, där författaren har skrivit ner sina recept på godsaker som äppelglass, krusbärs- och fläderblomsglass, glass med hallonränder, vit chokladglass med varm björnbärssås, margaritaglass... En av våra favoriter blev cheesecakeglass komplett med smulor av digestivekex. Ett minus blir det också tyvärr. När jag börjar plocka fram ingredienser till att baka de ljuvligt vackra lavendelmuffinsen (med lila glasyr!) hindras jag plötsligt. Ta fram smör, ägg och mjölk ur kylen, läser jag. Problemet är att jag inte vet hur mycket smör jag ska använda, eftersom just den textraden verkar ha fallit bort från receptet. Trist. Det blev inga lavendelmuffins.

Rekommenderad inköpslista: fetaost, parmesan, vispgrädde (litervis!), extra fin jungfruolja, salladslök, rödlök, lime, persilja, mynta, räkor, lammkotletter, lax, kycklingbröst... Ingredienserna är enkla och okomplicerade, även om maten har influenser från många skilda hörn i vår värld. Lite extra kul för oss svenskar är det att Nigella tagit upp ett par recept som vi är väl bekanta med. Hasselbackspotatis, till exempel. När jag är på riktigt svenskt humör serverar jag hasselbackspotatisen till den senapspanerade laxen på s. 105 och rödbetssalladen på s. 62, skriver författaren! Kokboken avslutas med ett kapitel om drinkar, inte min specialitet, men jag blir mycket sugen på att prova godsaker som Flytande svalka av mynta och lime, Citronkaramell, Iskaffe, med flera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...