torsdag, januari 01, 2004

En stilla storm

Giles Blunt
EN STILLA STORM
Kriminalroman - Albert Bonniers förlag
[0]

Förra året kom Fruset offer, en riktigt läskig thriller som jag trots vissa invändningar tyckte var läsvärd. Uppföljaren, En stilla storm, är den andra boken i vad som verkar bli en serie, eftersom trean, Blackfly Season, enligt författarens hemsida visst redan är på gång. Positiva nyheter, för jag gillade att återigen hamna i Algonquin Bay i norra Kanada där kriminalinspektör John Cardinal tillsammans med bland andra kollegan Lisa Delorme tar hand om lag och ordning. Precis som i Fruset offer är startsträckan en smula lång, det dröjer ett tag innan jag fångas av handlingen, det är många besvärliga namn (franska!) och yrkestitlar att hålla ordning på.

Det hela börjar när en människoarm utan tillhörande människa dyker upp mitt ute i skogen. Måhända är det en björn som vaknat ur sin vintersömn och blivit sugen på frukost, men rättsläkaren kan snart fastställa att mannen dödats redan innan rovdjuret satte tänderna i honom. Sökandet efter flera kroppsdelar leder Cardinal och Delorme till en jaktstuga där det helt klart har pågått något otäckt. När det så småningom uppdagas att den avlidne är amerikansk turist får det hela internationella konsekvenser och den ridande polisen (the Mounties!) kopplas in. Snart börjar dessutom den kanadensiska säkerhetstjänsten lägga sig i, för amerikanen var nog när allt kommer omkring ingen turist, utan hade något helt annat i görningen.

Den stilla storm som det handlar om här är inget väderfenomen (även om trakten runt Algonquin Bay också drabbas av en isstorm, som är allt annat än stillsam). Nej, det rör sig om den infekterade Quebec-konflikten, de trassliga relationerna mellan det franskspråkiga och engelskspråkiga Kanada. Det är förstås intressant att läsa om detta ämne som jag tidigare inte visste mycket om... eller okej, ingenting, men kanske blir det ändå en aning för mycket hårdkokt politik för min smak. Ett stort plus för mig är annars den kanadensiska miljön, det är inte så väldigt ofta jag stöter på böcker som utspelar sig i detta land som verkar så spännande. Både Cardinal och Delorme har börjat växa till sig, kanske potentiella favoritkaraktärer för mig, även om de ännu inte är i klass med Cooper och Fry som Stephen Booth skriver om. Delorme, till exempel, vad får vi veta om henne? Inte så mycket, tyvärr, men får Giles Blunt fortsätta i den här stilen kanske vi hamnar där så småningom. Hoppas förlaget skyndar på med Blackfly Season, den vill jag gärna läsa nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...