söndag, januari 01, 2006

Bokcirkeln

Elizabeth Noble
BOKCIRKELN
Roman - Norstedts
[0]

En kul teveserie är den brittiska The Book Group, som på svenska blev Cirkeln som slutade läsa. Böcker, läsning, litteratur och allmänt engelskt mys... eller nja, kanske inte. Men bra var den i alla fall. Böckerna stod väl inte alltid i centrum vid denna bokcirkels sammankomster och ungefär så blir det också till att börja med i Elizabeth Nobles Bokcirkeln. Bokdiskussionen avhandlas på några sidor, i en rask dialog där man inte vet vem som säger och tycker vad. Lite irriterande, tycker jag. En av anledningarna till att jag valde att läsa denna bok är just att jag ville "tjuvlyssna" på samtalen om månadens utvalda bok. I Cirkeln som som slutade läsa fanns en rad karaktärer som kunde bära upp denna brist i sammanhanget, det finns det tyvärr inte i Bokcirkeln.

Clare, Harriet, Nicole, Polly, Cressida och Susan - hela sex kvinnor kretsar bokens handling kring och till att börja med är det knepigt att hålla isär dem. Vem är vem och vem är gift med eller är barn till eller har barn med vems man? Varje månad turas dessa kvinnor, deltagare/medlemmar i bokcirkeln, om att välja ut en bok som de tror att de andra kommer att gilla, eller kanske en bok som de själva har speciella minnen av eller kopplingar till. Och precis som det brukar bli är det inte bara böckerna som avhandlas utan livet i stort, jobbet och familjen, män, pojkvänner och älskare. Under det minst sagt omtumlande år som vi får följa kvinnorna, som är i olika åldrar och med vitt skilda familjesituationer och yrken, trasslar de mer eller mindre in sig i varandras liv, inte alltid helt planerat. Igenkänningsfaktor för min del = ganska liten. Jag vet inte, alla relationer känns så väldigt... brittiska. (Surprise!) I alla fall blir jag ofta lite trött på bokkvinnorna och det kan ju inte vara meningen.

Noble har jämförts med Marika Cobbold Hjörne och Rosamunde Pilcher (den förstas Guppy till kvällsmat är f ö en av böckerna som cirkeln diskuterar), jag tänker också på Marian Keyes, framför allt hennes Å andra sidan. Nobles debutroman blev en jättesuccé i hemlandet England, att den inte var riktigt i min smak har du säkert förstått. Det verkar annars ha blivit lite Ya-Ya sisterhood runt boken, eller också kanske det bara är så förläggarna hoppas att det ska bli. På nätet finns tips om hur du lägger upp din egen diskussionsgrupp efter Bokcirkeln som förlaga och tja, varför inte? Sämre saker finns det ju att ägna sig åt.

P.S. Vilka böcker som bokcirkeln läste? Okej. I lust och nöd - Nora Ephron, Jag erövrar slottet - Dodie Smith, Försoning - Ian McEwan, Kvinnan som gick in i dörrar - Roddy Doyle, Min Antonia - Willa Cather, The Memory Box - Margaret Foster, Nära Eden - Anita Shreve, Den fjärde sanningen - Iain Pears, Rebecca - Daphne du Maurier, Alkemisten - Paulo Coelho, Flicka med pärlörhänge - Tracy Chevalier.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...