söndag, januari 01, 2006

I spindelns nät

Laura Lippman
I SPINDELNS NÄT
Kriminalroman - Prisma
[0]

Trots att jag läser ganska många kriminalromaner om året var det faktiskt ett bra tag sedan jag tog mig an en bok med en kvinnlig privatdeckare som huvudperson. Den senaste tiden har det främst handlat om mer eller mindre vanligt polisarbete, så det var kul att återstifta bekantskapen med genren. Jämförelsen med kollegan Sue Grafton har Laura Lippman säkert hört till leda, Grafton, vars hjältinna i alfabetsdeckarna är färgstarka Kinsey Millhone, tuff singelpingla som klipper håret med nagelsax och käkar pickles direkt ur burken. Lippmans huvudperson heter Tess Monaghan, en något mer nyanserad pingla, men inte mindre tuff, när hon ägnar sig åt kraftsporten rodd och bovjakt i allmänhet. Med hjälp av nätverket (i dubbel bemärkelse, eftersom kontakten hålls via internet) SnokarSystrarna kan Tess hålla koll på ett falls utveckling utan att behöva röra sig särskilt långt från kontoret i Baltimore.

Tess senaste uppdragsgivare är en framgångsrik pälshandlare, Mark Rubin. Hans vackra hustru Nathalie har oväntat packat sina väskor, tagit med sig parets tre små barn och bara försvunnit hemifrån. Rubin fattar ingenting, de var ju så lyckliga. Eftersom hans hustru verkar hålla sig borta frivilligt kan polisen inte göra något och den förtvivlade mannens sista utväg blir då att kontakta en privatdetektiv. Tess har emellertid varit med förr och förstår snart att allt nog inte var så rosenrött som Rubin vill göra gällande. Han är heller inte särskilt samarbetsvillig, så Tess får använda sig av alla knep för att lösa fallet där svartsjuka och hämnd visar sig gå hand i hand. Lite extra krydda, fast kanske inte så mycket som jag skulle ha önskat, får intrigen av att Rubin är ortodox jude, med allt vad det innebär. Till sist blir handlingen ändå ganska blek, inte särskilt imponerad lägger jag ifrån mig boken när jag har läst klart.

Denna amerikanska deckardrottning verkar ha vunnit alla priser som går att vinna för sina böcker, som utspelar sig i Baltimore, där hon själv också bor. I spindelns nät är den första som översätts till svenska och tyvärr känns det lite som att jag famlar i blindo när massvis av personer dyker upp på boksidorna utan att jag riktigt förstår hur stor vikt jag bör fästa vid dem. Det är ju så det kan bli när man hoppar rakt in i en serie på det här sättet, men jag märker att jag vill veta mer om dem och vilken relation de har till Tess. I spindelns nät är bok nummer åtta i raden, nummer nio, No good deeds, kommer ut senare i år. Petiga jag retar mig på en del små frågetecken i översättningen ("Hon är vilse utan mig", "Hennes enda ånger var..."), säkert vinner Laura Lippman på att läsas på originalspråk, men det alternativet hade inte jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...