onsdag, augusti 22, 2007

80-talet! Vart tog du vägen!

Bokhora har lanserat ett nytt tema: 80-talet. Och jag minns gärna mina favoriter från den tiden...

Jean M Auel - Grottbjörnens folk, Hästarnas dal, Mammutjägarna - därefter tappade jag taget, och intresset
Agatha Christie - Tio små negerpojkar, Mordet på Orientexpressen, Döden på Nilen - bara några av favoriterna
Colleen McCullough - Törnfåglarna, Tim, Frestelsen, Frälsaren, Damerna i Missalonghi - älskade dem!
John Irving - Vattenståndet, Welterviktsäktenskapet, Garp och hans värld - kul och nytt, kändes det.
Daphne du Maurier - Rebecca, The flight of the falcon, The house on the strand, Värdshuset Jamaica - klassiska läsupplevelser
George Orwell - 1984 - att läsa 1984 1984 var en liten kick förstås.



Ruth Rendell - Hedarnas herre, Stenarna skola ropa - min kärlek började då.
Elsie Rydsjö - Kvinnorna på Stensvik, Kristallen den fina, Kom hjärtans fröjd, Kvinnorna - gråååååt!
Sidney Sheldon - På andra sidan midnatt, Tracys hämnd - jeah, thrillers!
Fay Weldon - Röksvamp, The life and loves of a she-devil - roliga, ironiska, feministiska.
Herman Wouk - Natalie, Pamela, Natalies flykt, Pug och Pamela - minns inte riktigt tjusningen, men sträckläste dessa böcker.
Klas Östergren - Fantomerna, Gentlemen, Fattiga riddare och stora svenskar - åh, vad jag gillade Klas!

6 kommentarer:

  1. Östergrens "Gentlemen" läste jag för andra gången för inte så länge sedan. Den håller än, men var han tvungen att sabba den genom att skriva "Gangsters"? Morr.

    "Fantomerna" får mig att tänka på syslöjden på högstadiet. I boken finns det en tjej som är konstnär inom genren non-figurativ avantgarde (vad fn är det?). Jag försökte få slöjdfröken att inse storheten i mina helt misslyckade stickade vantar genom att hävda att de var just non-figurativ avantgarde. Gick väl sådär...

    Garp... Så rolig och så sorglig... "Gamla nummer 90 har tappat bollen". Snyft.

    SvaraRadera
  2. marianne: som sagt, åh, vad jag gillade Klas! Men sedan tappade jag liksom bort honom på vägen och några omläsningar har det inte blivit på senare tid. Gangsters har jag faktiskt inte läst, men det var kanske tur det?

    Vi har visst en gemensam nämnare när det gäller syslöjd! Mina sneda, hemstickade lovikkavantar fick av någon märklig anledning dessutom två olika storlekar - barn och vuxen. Sedan dess har jag hållit mig till handskar.

    SvaraRadera
  3. Jag föreslår att vi skippar både vantstickning och "Gangsters".

    Jag lärde mig dock sticka såpass att det blev en grytlapp. Att de andra i klassen virkade sina är en annan sak... :o)

    SvaraRadera
  4. marianne: så får det bli! Är lite sugen på omläsning av Gentlemen och Fantomerna, dock, men... SUB, SUB, SUB. (Jag hade en liknande upplevelse med en stickad halsduk som blev ett pennfordral som blev ett armband, men den berättar jag om en annan gång...)

    SvaraRadera
  5. Har du Fantomerna kvar?

    Om inte så skänker Adlibris bort 100000 ex. av just den!

    Nu! Idag!

    SvaraRadera
  6. marianne: jösses, det var generöst! Tack för tipset, men jag har kvar min bok i hyllan, årgång 1982, kr 19.50!

    SvaraRadera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...