tisdag, januari 20, 2009

Johannas enkät

1. Vilka författare köper du alltid i inbundet (dvs, snabbt efter boken kommit ut)?
"Alltid" och "snabbt" är kanske lite mycket sagt. Ibland väntar jag t ex in någon lämplig bokrea. Men Siri och Paul brukar jag inte kunna vänta på särskilt länge.

2. Vilka författare har du flest böcker av i bokhyllan?
Utan att titta efter tippar jag på Fay Weldon och Barbara Vine/Ruth Rendell.

3. Vilken var den senaste boken någon tipsade dig om, och vad tyckte du om tipset? Var blev du tipsad, om det var en blogg?
Ja, nu för tiden kommer de flesta boktips från bloggar. Det senaste tipset var nog Medan floden stiger av Henrik Kullander, som JohannaL skrev om. Min recension var inte riktigt lika begeistrad.

4. Vilken var den senaste boken du gav bort? Mottagande?
Hm, minns inte.

5. Har du några biblioteksreservationer just nu?
Nej, brukar inte reservera särskilt ofta. De gånger jag hamnar på biblan plockar jag med mig det jag hittar för dagen.

6. Vilken bok/böcker läser du just nu?
Håller ju på med Lüge eines Lebens, Christian v Ditfurths fjärde bok om historieprofessorn Stachelmann. Efter drygt halva boken är jag benägen att hålla med Marianne. (Tyvärr, Fredrik!)

6 kommentarer:

  1. Den gode Stachelmann har i varje fall en lovande plan på slutet ...

    Jag tycker att det i de tidigare böckerna märktes att författaren verkligen ville berätta om en angelägen del av Tysklands historia, men i den här känns inte den historiska bakgrunden lika väsentlig (kanske om man vore tysk?)

    SvaraRadera
  2. marianne: ja, jag har ju som sagt inte läst hela boken än, men ser fram mot den lovande planen! Än så länge tycker jag tyvärr att det mest vimsas runt.

    (Men jag hade å andra sidan ingen aning om vem *host* E.T. var...)

    SvaraRadera
  3. Lugn, det kommer att visa sig.
    Då är det bara att googla loss om det behövs :-)

    SvaraRadera
  4. Gjorde ju det och kunde konstatera att jag alltså har lyckats läsa halva boken utan den kunskapen... Kanske hade jag haft en annan läsupplevelse om jag vetat.

    SvaraRadera
  5. Som ni kanske har hört talas om fördjupar jag mig i den tredje boken om Stachelmann, och jag känner att jag kanske har överdoserat lite, eftersom jag har klämt alla på raken. Jag ligger nog lite lågt med historieprofessorn ett tag, och väntar in pocketversionen, och förhoppningsvis framtida tysklandsbesök. Jag hugger tag i alla era andra tysktips under tiden :-))

    /Fredrik

    SvaraRadera
  6. Fredrik: ja, du kan lugnt vänta med fyran ett tag, tycker jag.

    SvaraRadera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...