torsdag, maj 07, 2009

Krim-alfabetet: B

Bok: Blocket av Karin Wahlberg
Böckerna om kriminalkommissarie Claes Claesson och läkaren Veronika Lundborg tillhör mina favoriter och jag har följt med i serien sedan första boken, Sista jouren. Blocket är ett annat namn på universitetssjukhuset i Lund, där Veronikas dotter, Cecilia, bor för att plugga. Sent en kväll blir Cecilia överfallen och nedslagen, med allvarliga skallskador till följd. Och när en av Cecilias tidigare rumskamrater hittas död i sin lägenhet i Lund, misstänker polisen genast ett samband. (Tröstaren är f ö den senaste boken i serien och när jag kollar författarens hemsida efter ev nya titlar, hittar jag i stället en historisk roman, Sigrids hemlighet. Ny karriär på gång?)

Författare: Stephen Booth
Jamen, självklart. Svart som synden heter den senaste boken i serien om Fry och Cooper. Den som av någon anledning har missat allt jag har skrivit om dessa poliser tidigare kan ta en titt här. Bok nr 9 heter The Kill Call och kommer på svenska i november med titeln Sista samtalet, på Minotaur som vanligt.

Vill läsa: Berättelsen om herr Roos – Håkan Nesser.
Eftersom jag har läst de två första böckerna om kriminalpolis Gunnar Barbarotti är jag förstås också intresserad av trean.

2 kommentarer:

  1. Blocket låg länge på bokstaven B hos mig med, men blev Karin dyker upp på en annan bokstav istället. Stephen Booth verkar poppis, får ge honom en chans. Berättelse om herr Roos vill jag också läsa, den kommer på pocket 18 september (om du kan vänta tills dess).

    SvaraRadera
  2. Paperback Lover: tur att du ändrade, jag hade ingen reserv på B! Visst ska du ge Booth en chans, börja gärna från början med Svarta hunden. Gillar du honom finns det alltså ytterligare 7, snart 8, böcker i serien.

    SvaraRadera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...