tisdag, mars 25, 2014

Jag mötte Nesser!


I kväll gjorde Håkan Nesser ett författarbesök på Södra Vätterbygdens Folkhögskola, för att prata om Barbarotti och Bibeln. Och jag var där! Förutom Barbarotti blev det även högläsning ur Levande och döda i Winsford samt en hel del trevligt bokprat. Vi fick bl a veta att tredje boken i den s k storstadstrilogin är på gång. Efter New York (Maskarna på Carmine Street) och London (Himmel över London) är det dags för Berlin. Jag passade på att köpa Himmel över London som jag inte läst. Med autograf så klart :)

Annars handlade det en hel del om Tyskland, tyskarna älskar Barbarotti och tjatar för att få till en sjätte bok i serien. Och man ska aldrig säga aldrig ... även om Håkan Nesser själv tror att han bara har ett par tre, fyra böcker kvar i sig. Han kommer dessutom snart debutera som översättare på Albert Bonniers förlag, boken heter Straff och är en tysk nyckelroman om förlagsvärlden av pseudonymen Paula Polanski. Den kommer ut i Sverige eftersom den anses alldeles för het för hemlandet. Låter spännande!

Nästa författarbesök är den 17 maj, då av Björn Ranelid.

12 kommentarer:

  1. Svar
    1. Ja, det var så trevligt och intressant och jag är jättenöjd :)

      Radera
  2. Vad kul! Jag har läst Himmel över London, lite underlig så jag vet inte vad jag tyckte om den egentligen men klart läsvärd!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var en riktigt trevlig kväll med Håkan :) Jag har hört och läst lite olika omdömen om Himmel över London, så det ska bli intressant att se vad jag själv tycker om den så småningom.

      Radera
    2. Anonym22:35

      Håkan Nesser..bäst av de bästa :) Jag vill verkligen rekommendera Himmel över London. Tyckte den var mycket bra. Även hans senaste Levande och döda i Winsford var riktigt bra. Ac

      Radera
    3. Det blir extra trevlig läsning med en autograf i boken ;) Levande och döda i Winsford är en favorit, inte dumt med lite högläsning heller!

      Radera
  3. Åh vad kul! Nesser är en författare jag gärna hade träffat. Och Himmel över London älskade jag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ännu en röst på Himmel över London då! Ja, det var jättekul att träffa denna favoritförfattare, vi satt längst fram o försökte att inte tindra alltför uppenbart ;)

      Radera
  4. Det är trevligt med författare som förgyller vardagen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Denna regniga kväll fick verkligen en fin guldkant :)

      Radera
  5. Jag hade också gärna lyssnat till Håkan Nesser. Gillar i princip allt han har skrivit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma här, ser fram emot hans kommande böcker. Hoppas det blir fler än de tre, kanske fyra han "hotade" med i går kväll ;)

      Radera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...