onsdag, november 21, 2007

Bokfemman v 47

Ett ganska klurigt tema den här veckan, 5 favoriter ur genren thriller. Malin citerar Wikipedia (Thrillern påminner om en obehaglig deckare, men inte med så stor inriktning på själva morden. Snarare tvärtom - så lite av morden som möjligt visas. Thrillers är ofta tämligen realistiska, och det kan kännas som om handlingen skulle kunna hända i verkligheten. Seriemördare är ett återkommande tema i thrillers.), men i mitt huvud är en thriller en spännande deckare, fast utan någon framträdande polis. Liksom. Jag dyrkar Ruth Rendell och skulle ju ha kunnat göra det superlätt för mig och bara listat RR/BV-böcker, men jag försökte hitta på lite annat också. (Länkarna går till mina recensioner.)

Tretton steg - Ruth Rendell. Gwendolen Chawcer!
Die Therapie - Sebastian Fitzek. Tysk psychothriller med kuslig stämning.
Undantaget - Christian Jungersen. Lite Falsk som vatten-känsla i den här. Filmen, alltså.
Den lille vännen - Donna Tartt. Jag hade själv stoppat in den i romanfacket, men så såg jag den på en annan bokfemma och mindes. Dags för omläsning?
Gräshoppan - Barbara Vine. Mycket svårt att välja titel här, detta är bara en av alla BV:s välskrivna thrillers.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...