måndag, augusti 03, 2009

Månadens tyska

I Krystyna Kuhns Die Signatur des Mörders (Mördarens signatur) är åklagaren Myriam Singer tillbaka och även hennes partner (?) kommissarie Henri Liebler. Boken börjar dramatiskt med att en ung dansös piskas till döds medan hon tvingas uppträda för en anonym beundrare. Strax därefter sker ännu ett mystiskt dödsfall och det finns förstås ett par samband. Båda offren var t ex bekanta med en berömd Kafkaexpert. Samtidigt tror en antikvariatsägare att han kan ha upptäckt tidigare okända texter av Kafka, där just de här morden beskrivs. Vem är det som vill följa i den store författarens fotspår, och varför?

Jag har inte läst tillräckligt mycket av Kafka för att kunna avgöra om Kuhns intrig håller hela vägen (det talas bl a om hans våldsfantasier, dem vet jag inget om). Även om det är spännande, blir det alldeles för blodigt för min smak och intrigen är väl inte heller i klass med min favorit Wintermörder. Nästa bok om Myriam heter Totenkind, där hon träffar på ett litet barn som går omkring med en dödskalle i en plastkasse. Dödskallen visar sig tillhöra flickans mamma...

2 kommentarer:

  1. Du är ju farlig för min plånbok :-)
    Nu måste jag nog snart beställa Totenkind, och troligen lite annat också ...

    SvaraRadera
  2. Marianne: förlåt, men jag kunde inte låta bli att tipsa... Hoppas plånboken överlever! Är också lite på gång med beställning, men räknar inte med att kunna ta med alla fyrtiofjorton artiklar som just nu finns på min önskelista hos bol.de.

    SvaraRadera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...