torsdag, december 10, 2009

Bokfrågornas ABC: C

1. Hur skulle du definiera chick-lit? Vad är ditt förhållande till genren?
Definiera? Lit for chicks. Lättsam underhållning, skriven av och om och för tjejer. Mitt förhållande till chick lit är ganska varmt och innerligt, fast det är också lite on-again-off-again. Då och då (oftast när jag av någon anledning känner mig lite svag…) har vi en mysig stund tillsammans. Sedan kan det dröja ganska länge innan det är dags igen. Lisa Jewell är en favorit, även om den senaste jag läste, Våga flyga, inte var någon höjdare. Bättre är Vince & Joy och Typ trettio. På svenska har jag gillat Emma Hamberg.

2. Berätta om en bok som innehåller en viktig ceremoni.
Ceremonier blir en viktig del av livet för familjerna i Anne Tylers Och var hör du hemma? Det börjar redan på flygplatsen, då två par, superamerikanska Bitsy och Brad samt iranska Ziba och Sami, stöter ihop med varandra när de ska hämta sina nya familjemedlemmar som anländer från Korea. Bland annat minns jag en nappceremoni, som är mycket inspirerande!

3. Förra veckan delades den spanskspråkiga världens mest prestigefulla litteraturpris Cervantespriset ut. Cervantes skrev om antihjälten Don Quijote. Vem är litteraturens största anti-hjälte enligt dig?
Mitt spontana svar är Kalle Anka! Annars går det bra med Ignatius J Reilly i John Kennedy Tooles tragikomiska Dumskallarnas sammansvärjning.

4. Dela med dig av ett citat som på något sätt anknyter till böcker och författare.

Ett hem utan böcker är som en kropp utan själ.
- Marcus Tullius Cicero

2 kommentarer:

  1. Och var hör du hemma? är verkligen full av ceremonier, det hade jag inte tänkt på. Bra bok!

    Gillar också Jewell, brukar använda chic-lit som "igångsättare" när jag har en lässvacka.

    SvaraRadera
  2. Lilla O: ja, hon Bitsy är en hejare på ceremonier! Visst är det en bra bok, jag blir sällan besviken på Anne TYler. Om det ens har hänt någon gång, är osäker ...

    Håller med dig om chick lit, perfekt när man vill läsa något, men inte riktigt orkar ta tag i något tyngre. Som sagt, vårt förhållande är varmt och innerligt, om än ganska sporadiskt!

    SvaraRadera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...