torsdag, december 17, 2009

Bokfrågornas ABC: D

1. Deckare säljer som smör inte bara i Sverige. Vem är din favoritförfattare i genren? Vem är din favoritperson i deckarvärlden?
Ruth Rendell/Barbara Vine är min favoritförfattare förstås!

Stephen Booth skriver deckare som utspelar sig i Peak District i norra England och jag utnämner härmed poliserna Ben Cooper och Diane Fry – i mycket tuff konkurrens – till mina favoritpersoner i deckarvärlden. Svart som synden är den åttonde boken i serien och den senaste jag läste. Del nio, Sista samtalet, kom för några veckor sedan, som vanligt på Minotaur.

2. Jag är ingen storläsare av drama, men det händer. Främst var det under mina litteraturstudier som jag fick i mig en del. Vilken är din favoritpjäs? Har du läst eller sett den, eller kanske både och?
Jag måste ju svara något av Shakespeare, men har svårt att välja. Filmatiseringarna av Much Ado About Nothing och Hamlet är favoriter, kanske främst pga Kenneth Branagh… Och Romeo och Julia – läst och sett ett antal gånger.

3. D som i dumburk. Böcker blir inte sällan tv-serier. Vilken är din favoritserie med en litterär förlaga?

Hmm … får kanske återkomma här.

4. Det är redan december. Berätta om en bok som utspelar sig i december eller i alla fall på vintern.
I Johan Theorins Nattfåk är vintern högst närvarande, snöstormens bitande vindar riktigt svider i kinderna under läsningen. Iskalla kårar av flera anledningar.

1 kommentar:

  1. Nattfåk, den är riktigt bra! Gillar också Kenneth Branaghs filmatiseringer av Shakespeare.

    SvaraRadera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...