onsdag, juli 02, 2008

Halvårsrapport

Jaha, kvartalsrapporterna börjar ramla in. Här står ju fortfarande läsprojektet i centrum, min rapport får därför tyskt fokus. Även om jag var lite flitigare förra året, med elva böcker under de första sex månaderna, ger jag ändå mig själv godkänt med sju böcker under det första halvåret.

Till höjdpunkterna hörde Judith Hermanns Sommerhaus, später samt
Christian v Ditfurths böcker om historieprofessor Stachelmann: Mann ohne Makel, Mit Blindheit geschlagen och Schatten des Wahns. (Ettan var bäst, sedan trean och sist tvåan.)

Förra året blev det sammanlagt 17 böcker på tyska, så jag får kanske lägga på ett kol. Eller inte. Vi får se.

8 kommentarer:

  1. Anonym10:35

    Hej!

    Har just läst Mann ohne Makel efter att ha fått tipset från din blogg. Så skönt med en bra tysk Krimi. Första boken ger mersmak, och jag vill veta allt om hur det går för Stachelmann. Tack för tipset!!!

    /Fredrik Luttropp, Malmö

    SvaraRadera
  2. Vad kul att du gillade tipset, Fredrik! Jag har ju läst de tre första böckerna om Stachelmann och som du säkert vet fallit pladask för den gode professorn. Väntar nu på att del fyra ska komma i pocket. Hoppas du gör ett försök med de andra delarna i serien också, de är alla läsvärda på sitt sätt.

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Nu har jag gett mig på Mit Blindheit Geschlagen, den verkar också lovande. har läst halva, så det kommer recension snart :-)

    Tack för bra blogg - alltid bra tips på tyska böcker. Och så gillar du liksom jag Nesbö.

    /Fredrik Luttropp

    SvaraRadera
  4. fredrik: tack för att du fortfarande tittar in, trots att bloggen inte uppdateras så ofta just nu. Hoppas kunna bjuda på fler tyska boktips så småningom.

    Ser fram emot din recension, själv gillade jag ettan i serien bättre än tvåan, så det blir intressant att höra din åsikt. Del fyra i pocket väntar jag fortfarande på. Den skulle ha kommit i september, men verkar inte ha dykt upp än tyvärr.

    SvaraRadera
  5. Nu har jag tagit mig igenom tvåan och även börjat på trean.

    Tvåan tyckte jag om nästan ända till slutet då den blir lite väl suprehjälteaktig och cliffhangern i slutet känns bara overklig. Vi får se hur trean blir :-)

    Fredrik

    SvaraRadera
  6. fredrik: och vad är det för fel på superhjältar? ;-) Hoppas du gillar trean, Schatten des Wahns. Själv har jag precis börjat på fyran, Lüge eines Lebens, som verkar lovande hittills.

    SvaraRadera
  7. Hej! Än så länge är Schatten... väldigt bra, tycker jag. Har tagit mig igenom hälften snart. Återigen tackar jag för tipset, jag är glad att jag fått göra bekantskap med Dr Stachelmann

    /Fredrik

    SvaraRadera
  8. Fredrik: ingen orsak! Själv fick jag tipset av Marianne (Caveat lector) och är också mycket tacksam för det.

    SvaraRadera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...