måndag, december 18, 2006

Årets bästa...

Jaha, då var det återigen dags för den årliga summeringen. Årets:

roman: I en klass för sig av Curtis Sittenfeld. Läs den, säger jag bara.
nykomling: kriminalkommissarie Barbarotti i Människa utan hund av Håkan Nesser. Nästa bok i kvartetten kommer redan i vår.
uppföljare: eller comeback, kanske. Drömstället av Melissa Bank var efterlängtad och uppfyllde också mina förväntningar.
novellsamling: Vilda vägar av Annie Proulx får ta hem titeln i år.
norrman dansk: Christian Jungersen gav oss den läsvärda romanen/thrillern Undantaget.
norska holländska: Saskia Noort blev en ny, trevlig bekantskap med Middagssällskapet.
Paul: Auster, förstås. För han kom ju i alla fall ut med en ny bok, Resor i skriptoriet.
faktabok: Dåligt med faktaböcker i år tyvärr. Jag klämmer än en gång i med Tonårsliv av Helena Gustafsson och Maria Stephenson.
besvikelse: Bokcirkeln av Elizabeth Noble hade jag föreställt mig som en helt annan bok. Dumt nog.
[-]: 2006 upptäckte jag äntligen att Jim Kelly (Måntunneln) inte var något för mig.
[-], II: trenden med de modebloggare som verkar drömma om ett liv som Bergdorfblondiner.
godaste: Under valnötsträdet av Anna och Fanny Bergenström, i o f sig enda nya kokboken för mig i år, men jag är övertygad om att den hade stått sig bra i vilken konkurrens som helst.
deckare: Tretton steg av Ruth Rendall. Som sagt, I love Ruth!
ungdomsbok: En enda kväll av Mats Berggren gillade jag, men Svenne av Per Nilsson fick ju Augustpriset. Johanna recenserar säkert strax.

Gott nytt bokår!

3 kommentarer:

  1. Jag skriver under på Årets bok och Årets besvikelse.
    Jag orkade inte läsa ut Bokcirkeln när jag insåg att det här inte vad jag hade tänkt mig.

    SvaraRadera
  2. Nu finns min lista publicerad också! Gott Nytt År på dig!:)

    SvaraRadera
  3. Tack för tipset! Jag ska kolla in din lista. Och ett gott nytt år önskar jag dig också!

    SvaraRadera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...